Wednesday, October 13, 2010

Mart Luik müüb uudiseid

Venemaalt Ajakirjade Kirjastust mudast välja tõmbama toodud Mart Luik on osavalt sõnastanud meedia uue ärimudeli, mis sülitab ajakirjanduskoodeksile ja üleüldse kõigile, mida pressitooteid valmistades üldiselt silmas peetakse.

„Rasketel reklaamiaegadel on uudisnupud muutunud meie ajakirjades nõutud kaubaks. Tegemist on kuluefektiivse reklaamilahendusega – toodete lühikirjeldus ja pilt annavad edasi praktilise info, mis kampaaniate juures just rasketel aegadel esmatähtis oli. Lisaks on uudisnupu kujundus sarnane ajakirja orgaanilisele sisule, mis reklaami usutavust lugeja silmis tõstab.“ (Tsiteeritud ÄP järgi, vt ka ÄP juhtkiri)

Vägagi lahtise tekstiga öeldud. Lugeja on ju loll, aga lollidele ajakirjandustooteid valmistataksegi. Tema ei saa niikuinii aru, mis vahe on uudisel ja „uudisel“, sest ta pole kunagi aru saanud ka sellest, mis vahe on „artiklil“ ja reklaamil. Mis see juhtkiri veel on, pole ta iial kuulnud, järelikult on talle üks „artikkel“ kõik. Niisiis pole vahet, mille eest reklaamiandja raha sisse kasseerida.

Igasugust nänni saadetakse toimetustele niikuinii liitrite ja kilode kaupa – enamasti kallavad tänamatud ajakirjanikud kõik kõrist alla ja ei anna saatjale vastu midagi, st ei tootekiitust ei vormista. Siiski pole ka ennast ausaks pidavas ajakirjanduses sugugi haruldane, et nööbi külge õmmeldakse mantel ehk siis reklaami juurde kirjutatakse lugu, mille tootmiseks on „vajalik“ näiteks üks mõnus reisikene mõnda toredasse paika. Päevalehtedest on niimoodi toiminud Postimees, ajakirjades on see üsna tavaline.

Luik kui uus luud pühkis kohe ametisse saades jõuliselt: pani Anne peatoimetajale Tiina Langile irvituste saatel sule sappa, pakkudes preemiaks sotside šokolaadimedalit. Stiil kadus maa pealt ära, jäi Anne&Stiil. Eesti Naisest lõi Luik minema Margit Kilumetsa ja Katrin Streimanni, mängides viimaks ümber kogu naisteajakirjade juhtkonna. Tulemus on kindlasti tootjale odavam. Kas ka parem kui enne, ei julgeks küll väita.

Uudiste müümine on siiski uus tase. Kui Vahur Kersna kunagi väitis, et ETV-sse saab uudiseid osta kolme tuhande krooni eest, puhkes suur skandaal, kõik olid jõle solvunud ja keegi ei võtnud midagi omaks. Samas käis seesama ETV ise hiljuti Eesti Energia kulul Jordaanias ja kajastas pikalt Vjatšeslav Leedo uue laeva vettelaskmist – ajakirjaniku sõidu laevatehasesse plekkis kinni Leedo ise (vt ka siit).

No comments:

Post a Comment