Ajal, mil legendaarne FBI alles pimeduses kobas, oli Eesti keskkriminaalpolitsei juba paljastanud maailma krimiajaloo suurima ja elegantseima küberpettuse, mida – uskuge või mitte - juhiti ühest Õismäe korterist.
Umbes niimoodi algas eilne „Pealtnägija“, mis rullis meie silme ees lahti ülipõneva loo geniaalsest pangapettusest, milles osales ennenägematult suur hulk inimesi korraga ligi sajas maailma linnas: kokku võeti sulas välja Eesti rahas üle saja miljoni krooni. Kui meie mehed oli juhtumi lahendanud, andsid imetlusest pahvid FBI omad neile medalid.
„Pealtnägija“ loo videomaterjal pärines keskkriminaalpolitseist, kelle abi - ja eeldatavasti ka initsiatiivita - ei oleks seda lugu sündinud. Politseist oli pärit ka kogu hooaja avasaate materjal, mis tõi päevavalgele üheksa kuu jooksul kogutud Tallinna taskuvaraste tegutsemisskeemi. Selle saate eel käinud reklaam oli massiivne ja rõhus erakordsele eksklusiivsusele.
Eelmisest aastast meenub samuti ülikuumana väljareklaamitud saade politseinike altkäemaksuvõtmisest. Aga mida näidati? Politsei enda valmistatud õppevideot sellest, mis juhtub pahade korravalvuritega, kes lähevad illegaalse tulu saamise libedale teele - tegemist oli juba aasta tagasi tingimisi vangi mõistetud Livio Karro juhtumi tagantjärele süstematiseeritud didaktilise esitusega.
Mis siis selles halba on, kui „Pealtnägija“ ajakirjanikel on politseis nii kõvad allikad? Esmapilgul on kõik tore, aga mõtleme veel korra järele. Ajakirjanduse sõltuvus allikatest on nähtus, millest Eestis eriti ei räägita, aga selge on see, et info eest tahetakse ka midagi vastu. Esiteks seda, et info oleks esitatud allikale sobival viisil – eelkõige eduloona. Teiseks seda, et allikasse suhtutakse kriitikavabalt ning käpardlikud keissid jäetakse kajastamata. Muidu leiab politsei oma asja ajamiseks mõne teise ajakirjaniku ja kanali.
„Pealtnägijas“ esitatud politseimaterjalidega võrreldavate ajakirjandussaaduste tootmiseks puuduvad võimalused nii ETV-l kui ka ükskõik missugusel teisel meediaväljaandel. Ressursse lihtsalt ei ole. Mis tähendab seda, et nn uuriv ajakirjandus sõltub Eestis ainuüksi „allikate“ soovist ühte või teist infot käibele lasta ehk siis koostööst „struktuuridega“, mis peale politsei ja prokuratuuri võivad olla ka majanduslikud ja poliitilised jõud. Mida sellisel juhul veel üldse tähendab uuriv ajakirjandus, on meie mail küsimata küsimus.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Missa ikka niisama lahmid, mine küsi Kärmase käest otse. See sümbioos on paraku pisut keerulisem kui filoloogi pea eales oskab arvata.
ReplyDeleteMeenutaksin üht juhtumit, kus prokuratuur ja politsei ootasid kolmapäeva, et enda järjekordset töövõitu - oli vist Ines Karu nn röövijate tabamine - suurele avalikkusele esitleda. Paar tundi varem tehti mokaotsast pressikas ka, kus prokurör üle küsimuse "ei kommenteeri" lausus. Õhtul jahus see proku aga "Pealtnägijas" pikalt-laialt, kuidas "röövlite" tabamine käis. Samas saan ma proksist ja politseist täielikult aru. Kus sa enda töövõitu ikka korraga nii suurele auditooriumile saad mujal esitada kui "Pealtnägijas". Asja nimi on televõlu. Uuriva ajakirjanduse jätaksin siinkohal kõrvale, aga selge see, et mingisugust politseikriitilist teost ei ole võimalik "Pealtnägijast" kunagi näha. Keegi ei viruta ju jalaga allikale, kes sind end kiitvate, eksklusiivsete materjalidega toidab.
ReplyDeleteMiskipärast käidi ka kapo film Hermann Simmist välja kui Mihkel Kärmase töö.
ReplyDeleteMahvalda, otsime kontakti: www.terje. espana@gmail.com. Oleme vist ühel poolel.
ReplyDeleteMulle võib kirjutada mahvalda.tagajalg@gmail.com
ReplyDelete