Sunday, September 19, 2010

Kuidas klatšist analüüse vormistada

Pikaaegse EPL-i lugejana on mulle arusaamatuks jäänud, mis loom on neil seal analüüsiks nimetatav nähtus. Meediameditsiinis niisukest ei tunta ning jumala loodud olendite seas pole teda täheldatud. Järelikult on ta saatanast ning teda toodavad päevavargad, joodikud, liiderdajad ja laiskvorstid.

Ma ei tea muidugi täpselt, mismoodi selliseid tehakse, aga kujutan ette: helistab tähtis nina ajakirjanikule ja teatab, et tal on rääkida olulist. Saadakse kokku, nina räägib ära, „kuidas asjad päriselt on“. Ajakirjanikul on tunne, et ta on korraga teada saanud kogu tõe. Ilma mis tahes allikatele viitamata kirjutab ta kokku loo, mis pretendeerib selgitama poliitika telgitaguseid, ärimaailma niiditõmbeid jms. Pahatihti paistavad aga läbi päevapoliitilised mullid, parteide PR ja suurfirmade lobi.

Analüüsi templiga märgistamata meediatooteid jagub ka EPL-i teistele külgedele. Viimati märkasin täiesti klassikalist näidet majandusküljel, kus minister Tamkivile antakse teada, et tema ja ta alluvad „seilavad täispurjeis hiiglasliku jama poole“, mis – pange tähele, nüüd tuleb ähvardus – võib viia miljarditesse ulatuvate kahjunõueteni riigi vastu. Kes on need keskkonnaministeeriumiga rahulolematud suurfirmad, kes ajakirjaniku suu läbi Tamkivi sääri värisema panna püüavad, me loost teada ei saa.

Aga no mis sellest, ikka on huvitav lugeda. Vaatad, kuidas asi on tehtud, ja mõtled, et kesse rääkis. Ainult neist inimestest, kes usuvad, et asi ongi nii, nagu "leht kirjutas", on küll natuke kahju.

No comments:

Post a Comment