Wednesday, December 8, 2010

Kuidas uuringuga manipuleerida

Kaitseministeerium tellis uuringu, mille pealkiri on „Avalik arvamus ja riigikaitse“. Ja väljastas ka pressiteate, mille Delfi üks ühele üles riputas. Postimees aga suvatses ka uuringut ennast natuke silmata. Võrrelge. Nagu ei olekski seesama uuring, mis?

Teistele lehtedele pole asi üleüldse huvi pakkunud. Mis on kummaline, sest arvud on jahmatavad: üle poole vastanutest väljendab vastumeelsust Eesti sõdurite tegevuse suhtes Afganistanis.

Ja seda vaatamata sellele, et vastajate valikul rakendati nn noore mehe reeglit: „valimisse sattunud aadressil viiakse läbi intervjuu noorima kodusoleva meessoost leibkonna liikmega vanuses 15–74, kui mehi kodus ei ole, siis noorima naisega“ - ilmselt lootuses, et mehed on ikka rohkem sõja poolt. Võime vaid kujutleda, missugused olnuks tulemused siis, kui rakendatuks „vana naise“ või „noore naise“ reeglit.

Tähelepanuväärne on ka see, et tuhande vastanu kokkusaamiseks kedrati läbi rohkem kui viis tuhat aadressi.

2 comments:

  1. Nn noore mehe reegel on standardpraktika, kuna kodus viibivad vanemad inimesed tõenäolisemalt kui noored ja naised tõenäolisemalt kui mehed. Aga küllap sa tead seda tegelikult isegi.

    ReplyDelete
  2. Mitte ainult et manipuleeritakse uuringuga, vaid eks see uurimine ise on juba üks paras arvamuse kujundamine.
    Mind hakkas juba varem huvitama, kes selle taga on?
    Arvan, et Suur Maniplaator ise asub kusagil väljaspool.

    ReplyDelete