Tuesday, April 19, 2011

Saage tuttavaks: filosoof-terrorist

Mul pole Ansipist kahju just eriti sageli. Täiskuuöödel, kui minu patsiendid muutuvad eriti rahutuks ja talle pidevalt helistavad, siis vahel on küll. Kuigi ma leian, et põhimõtteliselt käivad sellised telefonikõned peaministri palga sisse. Ent tuleb välja, et peaministri und ei sega sugugi ainult ravil viibivad inimesed.

Filosoof Mart Raukas: „Helistasin Ansipile. See oli paar päeva enne seda, kui meie kaks sõdurit Afganistanis korraga surma said. Aeg oli üpris hiline ja tõenäoliselt ajas mu kõne ta magamise pealt üles. Ta küsis, kes te olete? Ma olin mõni hetk vait ja küsisin talt vastu: ja kes teie selline olete? Siis järgnes pikem vaikus. Ütlesin talle iga sõna rõhutades: „Vii väed Afganistanist välja!”“ (Kultuur ja Elu)

Pärast seda kutsuti katoliiklasest filosoof (selle sõnapaari absurdsuse üle arutlemine ei kuulu siinsesse formaati) kaposse, aga üksinda rääkima harjunud mees rääkis kapo omad professionaalselt surnuks. Ma ei imestaks, kui ta oleks isegi pärast kapole koolituse eest arve esitanud.

Filosoof-koolitaja huvid ei piirdu aga sugugi ainult Ansipi öise terroriseerimisega. Tegemist pole mingi „kehaliselt kidura“ „vaimuinimesega“, kellel on „hästi paksud prillid“ ja kes kõnnib, „Sirp näpus“ (Raukase enda väljendid). See mees teab, „kuidas noaga on võimalik lihtsalt tekitada raskeid vigastusi. /----/ Noa puhul on sageli nii, et kas lased ülekaalukal vastasel endast jagu saada või tekitad ise ränki vigastusi ja väljud võitjana“.

See on muide asi, mida Raukas oma klientidele ka õpetab. Õpetuse esitusviis on „omapärane ja nõuab täpset auditooriumi tajumist“. Klientides tekitatakse „eelšoki“ seisund, milles inimene hakkab ohtu reaalselt tajuma, ning temas ärkavad seni uinunud instinktid. Kahtlustan, et osa selliseid „eelšokiseisundisse“ viidud kliente on poole koolituse pealt lõikama pannud ja minu kliinikusse sattunud.

PS. Aitäh Kajar Pruulile, tänu kellele seda lugu lugema sattusin.

2 comments: